
Pszichológus vagy coach, mire van szükségem?
Manapság egyre többet foglalkozunk tudatosan az önismerettel, önbizalom növeléssel, a problémáink megoldásával. Ebben segít minket a témában megjelent könyvek, posztok, előadások, tréningek.
Egyre többen jutnak el oda, hogy ezek az eszközök jók, de valami hiányzik. Nem kapnak személyre szabott visszajelzéseket, pedig ez a kulcsa a leghatékonyabb fejlődésnek. Így jutnak el oda az emberek, hogy akkor szakemberhez fordulnak. Azonban sok terület nem egyértelmű, hogy kihez is, mihez is érdemes fordulni. Legyen az pszichológus? szakpszichológus? coach? mediátor? tréner? szupervizor? Akárkit is választunk érdemes megfontolni, milyen szakemberre van szükségünk.
Továbbá nagyon fontos, hogy bármely segítő szakmában dolgozó szakemberhez is fordulunk, a kapcsolat minden esetben a bizalomra épül. Ha nem érezzük komfortosnak, biztonságosnak a környezetet, nem tudunk megnyílni, vagy egyszerűen úgy érezzük, hogy nincs meg közöttünk az összhang, akkor ne féljünk szakembert váltani!
Amikor úgy érezzük, külső segítséget szeretnénk igénybe venni valamilyen magánéleti vagy munkahelyi elakadás miatt, többféle segítő szakma képviselői közül választhatunk. Nem feltétlenül egyértelmű, milyen típusú vagy fókuszú segítség lenne igazán hasznos az adott élethelyzetben. Az sem könnyíti meg a választást, hogy sok tévhit kering ezekkel a szakmákkal kapcsolatban, illetve adott esetben indokolatlanul negatív előjel is kapcsolódik hozzájuk.
Ebben a cikkben a coach és a pszichológus kerül összehasonlításra.
Mire is van szükségem?
Pszichológus vagy coach?

Pszichológus
Általánosságban pszichológushoz, a következő témákkal fordulunk:
- minden kapcsolati (párkapcsolat, család, barátok, munkatársak stb.) kérdéssel, problémával és annak okával. Néhány példa.: leválás, megfelelés, konfliktusok, kételyek, féltékenység, bizalmatlanság, hűtlenség, intimitási problémák, szexuális problémák, függőségek, kapcsolat üressége, elégedetlenség
- ismerkedési nehézségek
- személyiségformálás, megértése, önbizalom, önismeret, önbecsülés, énkép, belsőhang
- minden érzelmi kérdés. Néhány példa: hullámzó érzések, érzések hiánya, labilitás, elégedetlenség, boldogtalanság, üresség, szorongás, állandó kérdések
- stressz, stresszkezelés
- érzelmi bizonytalanság, rossz hangulat, szorongás, pánik
- sorozatosan ismétlődő negatív gondolatok
- munkahelyi, üzleti problémák
- nőiség, anyaság megélése
- szülői szerepeink
- időbeosztás, motiváció
- személyiségváltozás
- nyugalom, meditáció, megküzdési módok, nyugtalanság
- feszültség, agresszívitás
- egészségügyi gondok feldolgozása
- szemléletváltás, mindfulness
- krízisek, elakadások
- egyéb pszichológiai problémák, kérdések…
Az a sztereotípia, miszerint a "csak az jár pszichológushoz, aki beteg", sajnos még mindig nem kopott ki kellően a köztudatból. Éppen ezért fontosnak érzem kiemelni a következőt:
Fontos, hogy a pszichológushoz mentálisan egészséges emberek is fordulnak!
Sőt pszichológiai konzultáción kizárólag mentálisan egészséges emberek vesznek részt!
Bármilyen súlyosabb problémák (pl.: személyiségzavarok, depresszió, kényszeresség, függőség stb.) esetén kifejezetten ajánlott szakpszichológus (szükség esetén klinikai szakpszichológus mellett pszichiáter is) igénybevétele.

Coaching
Egy családdal, párkapcsolattal vagy karrierrel kapcsolatos elakadás (szülőkről való leválás, életközépi válság, válás), stresszkezelési problémák, önismeret fejlesztésére való igény. Ezek nem feltétlenül jelentenek krízist, "csak" egy nehezen megküzdhető élethelyzetet.
A megfelelő coach segíthet nekünk akár magánéletbeli elakadással, akár munkahelyi problémával állunk szemben. A life coach hatáskörébe olyan témák tartoznak, mint például az:
- életmódváltás
- időmenedzsment
- önbizalomnövelés
- párkapcsolati kérdések
A coaching célja a gyors problémamegoldás, és ez behatárolja a feldolgozható témaköröket. Nem tartozik ide például egy trauma feldolgozása vagy a gyászmunka.
A business (üzleti) coach a munkahelyi helyzetek kezelésében nyújthat segítséget:
- karriertanácsadás
- stresszkezelés
- konfliktuskezelés
- munkahelyi kiégés
- beosztottak menedzselése
- vezetői kompetenciák fejlesztése
A coaching szakmát érő gyakori tévhitek egyike, hogy a coach tulajdonképpen "csak beszélget" a kliensével. Természetesen egy szabályos coaching folyamatban nem erről van szó.
Az egyéni coaching során a coach strukturált kérdések, beszélgetések formájában foglalkozik az ügyfelével. Egy előre felépített menetrend szerint haladnak a klienssel az általában 5-15 ülésből álló coaching folyamat során, a közösen kitűzött cél felé. A coaching célja a gyors problémamegoldás, az alkalmak jelen- és jövőorientáltak, nem ásnak mélyre sem a múltba.
A fő kérdés nem a miért, hanem a hogyan. A hangsúly azon van, hogy hatékonyabban valósíthassuk meg a céljainkat!
